گیرم زودترها می گفتم...

تک گویی های زهرا مینائی

گیرم زودترها می گفتم...

تک گویی های زهرا مینائی

جنسی شدن رقص

ما یک عروسی ای دعوت بودیم؛ حالا نگذارید بگویم کی که همتان جا می خورید! خلاصه اینکه در آن جشن عروسی از همنشینی با ساره و خانم توحید لو کلی لذت بردم. از آنجا که این بچه های علوم اجتماعی و دوستداران آن، لحظه ای از تجزیه و تحلیل دست برنمی دارند، نشستیم و کلی در مورد رقص زنان و اینکه چه می شود که آدم ها می رقصند و اساسا چگونه است و چه تفاوتی با رقص کلاسیک دارد و اینها، بحث کردیم. این پست البته فقط در حد بیان مسئله است و به نوعی جمع بندی بحث های انجام شده.

من این ادعای خانم توحیدلو را کاملا قبول دارم که رقص های مدرن به سمت جنسی شدن پیش می روند. اگر رقص های امروزی را با رقص های کلاسیک مقایسه کنیم می بینیم که در رقص های امروزی ِ زنان، حرکت در اندام های جنسی است. یعنی کم کم رقص دارد از حرکات دست و پا، به سمت محورهای اندام های جنسی، گرایش پیدا می کند.

در شهر مادرم- شوشتر- رقص کلاسیکی به نام "گمبه" وجود دارد که این رقص همراه با جهش هایی است و بالابردن دست ها و یک پا. بیشتر رقص های کلاسیک هم در خودشان به نوعی جهش را دارند و حرکاتی در دست ها و پاها.

من خودم به شخصه از آن آدم هایی نیستم که ندانم اساسا رقص چیست و در عمرم هرگز نرقصیده باشم. اتفاقا برایم خیلی هم لذت بخش است و به نظرم احساس شادی در انسان، بروز جسمانی دارد. وقتی انسان شاد است، اندامش را حرکت می دهد. پس اصل رقص می تواند یک امر طبیعی باشد. اما اینکه این شادی را با چه حرکاتی بروز دهیم، یک یادگیری اجتماعی است. پس وقتی منبعی از شادی و لذت وجود دارد و انسان می خواهد این لذت را بروز دهد، در چیزی بازنمایی اش می کند که جامعه بر آن تاکید می کند. برای انسان سنتی، روح جمعی بسیار مهم بوده است. می بینیم که رقص کلاسیک نیز معمولا به صورت جمعی و منظم و با تکرار یک یا چند حرکت بوده، و انفرادی اش چندان معنایی نداشته. رقص کردی نمونه ی خوبی برای مثال است. در عین حال برای انسان مدرن، مسئله ی جنسی یکی از لذت های مطرح شده است. بنابراین او شادی خود را با بازنمایی عمل جنسی بروز می دهد. به قول ساره وقتی یک دختر و پسر با هم می رقصند انگار که عمل جنسی را بازنمایی می کنند. انسان ِ مدرن ِ فردگرا، ساعت ها در خانه تنها می رقصد. در جمع هم رقص او فردیت خود را دارد، او متفاوت از دیگران می رقصد و هرچه متفاوت تر بهتر! او در جمع هم می خواهد تک باشد و رقصش شبیه هیچ کس نیست. این انسان فردگرا! رقص های کلاسیک، معمولا تکرار یک عمل بودند و شباهت در حرکت افراد، لازمه ی آن بود که باز هم می رسیم به همان روح جمعی.

از طرفی به نظرم آهنگ هم می تواند خیلی مهم باشد. آهنگ که بیشترین تحریک کنندگی را برای رقص افراد دارد. آهنگ های امروزی با تاکید بر عشق- که به نظر من هسته ی اصلی آن میل جنسی است- و حتی در مواقعی عملا تحریکات جنسی، به جنسی تر شدن رقص کمک می کند. در حالیکه آهنگ ها یا ضرب ها در جوامع سنتی برای تقویت همان روحیه ی جمعی بوده است.

و اینگونه می شود که هرچه جامعه بر مسائل جنسی بیشتر تاکید کند، ابعاد دیگر جامعه- مانند رقص- نیز به همان جهت پیش می رود.

نظرات 11 + ارسال نظر
[ بدون نام ] یکشنبه 20 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:56 ب.ظ

واقعا عالی بود.
جدا لذت بردم.

بهروز یکشنبه 20 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:17 ب.ظ http://b-a-semnani.blogfa.com

گمانم رقص در ایران را باید با نگاهی متفاوت تر دید... زیرا اساسا در ایران وضعیت بدن به گونه ای خاص تنظیم شده است بخصوص بدنهای زنان. و البته باید رقص در محیطهای زنانه و محیطهای مختلط و محیطهای مردانه را باز جدا کرد... اتفاقا مطالعاتی را که از دیشب بر اثر یک اتفاق شروع کردم و مبسوطش را در وبلاگم نوشته ام ربط میدهم به این قضیه. حداقل چیزی که من مشاهده کرده ام یا در گفتگویهایم بدست آورده ام با همه خامی بنظرم رقص در محیط زنانه یک رهایی نسبتا مطلقتر بدنی است. یعنی زنی که بدنش در محیط اجتماعی تا حدی محدود است در یک محیط زنانه کاملا رها میشود و این رها سازی در واقع میتواند بیانگر واقعتی خاص باشد. فی المثل نحوه لباس پوشیدن زناها در یک محیط کاملا زنانه... تجسم کنید... لباسهای بسیار بسیار آزاد و رقصی باز هم آزادانه... رقص در محیط مردانه خصلت متفاوت تری دارد... کاملا جنسی است... با بازنماییها و گوشه های جنسی همراه است... اداهای زنانه در آورده میشود و در شرایط رهایی رخ میدهد و نه به منظور رهایی مثلا در فضاهایی که افراد دست به اعمال ممنوعه میزنند... اما در محیط مختلط رقص خیلی متفاوت است... بله عملی است جنسی و با تمام بازنماییهایش و البته محدود... تحت فشار و نظارت... همراه با استرس ارائه خود و نمایش خویش برای هر دو طرف... همراه با احتیاطهای لازمه... البته به گمانم تبدیل شدن رقص از حالت نمادین به حالت جنسی سویه های دیگری هم دارد... سویه های که باید با مسئله بدن و ارائه خود در زندگی مبتنی بر سرمایه و معامله بررسی شوند... در هر حال این موضوع جای بررسی خوبی را دارد...

Ibid دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 01:49 ق.ظ

ببخشید دخالت شدا. عالم و آدم می دونند. ما که می دونیم کی! بالاخره آدمای شور و شر دار هم ازواج می کنند.

Ibid! دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:28 ق.ظ http://khaldun.blogfa.com

سلام
www.ketab.ir

انتشارت اختران دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:14 ق.ظ

مطالعات فرهنگی، ایران و مسئله‌ی غرب (آمریکا و اروپا) و تحلیل گفتمان
کتاب جدیدی در حوزه ی مطالعات فرهنگی ایران توسط انتشارات اختران به چاپ رسیده است برای اطلاع بیشتر به لینک این پیام مراجعه کنید .

http://www.akhtaranbook.com/Default.aspx?tabid=85&ctl=Details&mid=510&ItemID=285

تماس با انتشارات اختران

دفتر انتشارات: تهران، خیابان کارگر جنوبی، خیابان روانمهر شماره ٢٣٠

تلفن: 66410325 (9821)+ فکس: 66483074 (9821)+

کدپستی 1314973753

ایران - تهران - صندوق پستی 765 - 13145

شرکت انتشارات اختران کتاب

فروشگاه اختران: تهران، میدان انقلاب، بازارچه کتاب، کتاب اختران

تلفن: 66953071 (9821)+ تلفن: 66411429 (9821)+

Email: info@akhtaranbook.com

شادی دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 01:02 ب.ظ http://www.warbler1.blogfa.com

زیاد دور نیستم نمی دانم ... اصلا .... مطمئن نیستم که هستم یا نه .

ندا دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 01:02 ب.ظ http://nesara.blogfa.com

رقاص خانه راه انداخته ای مینایی...شرمتان باد...

سینا دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 03:15 ب.ظ http://www.ziresetarehekeivan.blogspot.com/

فکر کنید رقص از نظر نیچه بهترین محمل اندیشه است.
حالا چه طوری نمی دونم ؟؟!
شاید شما یه کم این کارو کردید !!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بهاره دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 06:28 ب.ظ

اضافه کن به همه‌ی این ها، نظمی رو که در یه رقص دست جمعی اعمال میشه. حرکات تنظیم شده ای که اگه تخطی کنی ازشون یه کار جمعی رو به هم ریختی، شاید نقطه‌ی مقابل بی نظمی ای که تو رقص های فردی الان هست.

ibid دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 09:00 ب.ظ

پس شما هم می شناسید؟! ( و کلی علامت تعجب دیگه)

Ibid سه‌شنبه 22 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 12:49 ق.ظ

عجب! سلام ما را هم برسانید به این دوستان.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد